درک و استنباط شخص از محرکهای دنیای خارج و نقش و تصویری که از آنها در ذهن منعکس میشود، ادراک او خوانده میشود. رفتار تا حد زیادی متاثر از ادراک است و ادراک نیز بر مفروضات انسان درباره محیط و محرکهای محیطی مبتنی میباشد. به عبارت دیگر شخص آنچه را که مشاهده و درک میکند، ارزیابی مینماید و تصمیم میگیرد که بر آن اساس عمل نماید. مدیر بر اساس معتقدات و مفروضات خود درباره کارکنان و سازمان، امور را به شیوهای که متناسب و مقتضی تشخیص میدهد، اداره میکند. کم کاری یا پرکاری، علاقه مندی یا بی علاقگی و به طور کلی سلوک کاری دیگر اعضای سازمان نیز بر پایه مفروضاتشان درباره مدیران و سازمان استوار است.(کوکلان[1]،1370، 11 )
تحقیقات انجام شده در سازمانهای خدماتی بیانگر این است که، ادراک مشتریان نسبت به کیفیت خدمات ارائه شده به میزان بسیاری با ادراک کارمندان در مورد خدمات مرتبط است.(لاولاک[2]، 1382، 186)
2-1-17- تاثیرکیفیت محصول وارائه خدمات به مشتریان درآمیخته بازاریابی:
تاثیرات کیفیت وخدمات برمحصول: طرح محصول علاوه براثری که دربرآورده ساختن نیازهای مشتریان داردکوششهای بازاریابی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین ممکن است برطرزتفکر و رفتار فروشندگان اثربگذارد. بخصوص دربازارهایی که محصول مستم نمایش و نشان دادن است پیش از جلب نظر و رضایت خریداران و مشتریان باید مورد قبول فروشندگان قرارگیرد. طرح محصول در تبلیغ از طریق آگهیها و روشهای معرفی و ترفیع در بازاریابی شرکت تاثیر دارد.
تاثیرات کیفیت وخدمات برقیمت: ارائه خدمات به مشتریان بر قیمت گذاری وسود تاثیراتی دارد. بسیاری از عملیاتی که برای افزایش رضایت مصرف کننده صورت میگیرد برای شرکتهارایگان یاکم هزینه است.
تاثیرات کیفیت وخدمات برترفیع محصول: تاکیدیرکیفیت وخدمات دومبحث خاص رابه مفاهیم عمومی روشهای ترفیع اضافه میکند. مبحث اول موضعیابی برمبنای ارائه خدمات به مشتریان است.ارائه خدمات وسیله موثری درارتقای ارزش یک محصول است. مبحث دوم این است که شرکتها درترفیع محصولاتشان برمبنای کیفیت وخدمات بامشکلاتی مواجه میشوند. اگرشهرت شرکت درارائه خدمات به مشتریان کم ومیزان متمایزبودن محصول نیز کم باشدآنگاه (خدمات کم، میزان تمایزکم وضعیف ترین موضع میباشد). اگرشهرت شرکت درارائه خدمات به مشتریان زیادومیزان متمایزبودن محصول کم باشدآنکاه(خدمات زیاد، میزان تمایزکم) است. اگرشهرت شرکت درارائه خدمات به مشتریان کم ومیزان متمایز بودن محصول زیادباشدآنگاه(خدمات کم، تمایز زیاد) است. اگرشهرت شرکت درارئه خدمات به مشتریان زیاد و میزان متمایز بودن زیاد باشد آنگاه (خدمات زیاد، تمایززیاد) است.
تاثیرات کیفیت وخدمات برتوزیع: دربرخی ازمواردتوزیع ممکن است موثرین عامل رقابتی شرکت باشد. هنگامی که شرکتها برای جلب رضایت مشتری برنامههایی تنظیم میکنندبایدبرخی ازجزئیات توزیع را درنظرگیرند به طوری که تمام جنبههای جستجو، خرید و مالکیت راضی کننده باشد ارائه خدمات عالی به شرکتهایی که درکانال توزیع هستند نیز مهم است .(ونوس،1383، 214)
کیفیت یک عمل نیست، وضعیت است، کیفیت شعار روز بوده و سازمانها را با تمایز خوب از بد، به اوج رسانده و این که محصولات یا خدمات طبق انتظارات مشتریان بر خودشان و درکشان بوده یا نه، مورد توجه قرار میگیرد. تداوم کیفیت خدمات میتواند به سود اقتصادی از طریق توانایی تعدیل، تکمیل و رشد سرمایه روشنفکرانه در کیفیت منحصر به فرد سازمانی، تعبیر شود.(یئو[3]،2009 ، 62 )
درباره این سایت