هدف گیری بازار
تقسیمبندی بازار عبارت است از فرایند تقسیم بازارها به زیرمجموعههای مشخص که در آنها، مشتریان دارای رفتارها و نیازهای یکسانی هستند و هریک از این زیرمجموعهها را میتوان بهعنوان یک بازار هدف (Target Market) قلمداد کرد و با راهبرد (استراتژی)های مشخص به آنها دسترسی پیدا کرد.
همچنین تقسیمبندی بازار، به معنای (فرآیند) ارزیابی جذابیّتهای هربخش از بازار و گزینش یک یا چند بخش از این بازار (بازار هدف) ( کاتلر و آرمسترانگ ، 1385، ص298). با بالاترین درآمد بالقوه، بهعنوان مشتری یا مشتریان، نیز آمده است( کیگان، 1383،ص199).
در حقیقت، تقسیمبندی یا بخشبندی بازار، فرآیندی جهت تشخیص و مجزّا کردن ویژگیهای خریداران، بهمنظور انتخاب بازارهایی که سازمان میخواهد یا میتواند محصولاتش را به آنها عرضه کند؛ همچنین طراحی محصولات و برنامههای بازاریابی برای پاسخگویی به احتیاجات خریداران مورد نظر است. برای مثال، در بازاریابی جدید، شرکتها تمایل دارند پوشاک بچهگانه، نه، مردانه و حتی پوشاک ویژه مدارس تولید کنند(روستا و دیگران، 1381 ، ص133- 132).
بازار از خریداران تشکیل میشود و خریداران، تفاوتهای فراوانی با یکدیگر دارند. خریداران اغلب از نظر خواسته (نوع و طریقه برآورده کردن یک نیاز)، دسترسی به منابع، محل جغرافیایی، نوع نگرش، و شیوه خرید باهم تفاوت دارند. از اینرو سازمانها از طریق تقسیمبندی بازار، بازارهای بزرگ، ناهمگون و یا نامتناجس را به بخشهای کوچکتر (خردهبازارها) تقسیم میکنند؛ تا بتوانند کالاها و خدماتی را که نیازهای منحصر بهفرد مشتریان را تأمین مینماید، به این بازارها برسانند( کاتلر و آرمسترانگ ، 1385، ص298).
در بازاریابی مبتنی بر تقسیمبندی بازار، سه مرحله باید پیموده شود:
در این مرحله، مدیر بازاریابی با توجه به اهداف شرکت، امکانات مالی و فنی، پرسنل بازاریابی، توان رقابتی و خط مشی بازرگانیِ بازار هدف را انتخاب میکند( صنایعی، علی؛1377، ص42).
شرکتها، معمولا بخشهایی از بازار که میتواند بیشترین ارزش را برای مشتری (و سود مناسب برای شرکت) بهبار آورد و قادر به حفظ آن برای یک دوره بلندمدت باشند، بهعنوان بازار هدف انتخاب میکنند. شرکت برای اینکه بتواند بهترین بخشهای بازار را مورد هدف قرار دهد، باید نخست، میزان رشد، اندازه، جذابیّت ساختاری، سازگاری منابع و هدفهای شرکت یا هر بخش از بازار را مورد ارزیابی قرار دهد( کاتلر و آرمسترانگ ؛ 1385، ص348-349).
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس در زمینه محصولات لبنی در شهر شیراز
درباره این سایت